A tanfolyamról
„Annak ellenére, hogy a bevezetett eszközök viszonylag egyszerűek, a Lean Office nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Igazság szerint mostanság inkább plusz terhet jelent a menedzsmentnek; a kezdeti lelkesedés és sikerek ellenére sajnos nem vált hosszabb távon fenntartható folyamattá. Mivel a benne rejlő potenciált nem sikerült kiaknázni, a Lean Office egy állandó frusztráció forrásává is vált.” Az idézet jól mutatja be azt az általános jelenséget, hogy bár a vállalatok gyakran viszonylag jó szintet érnek el a Lean Office eszközök és technikák bevezetésében, a program nem válik új, „normál” működési móddá. Hitvallásunk szerint a Lean Office fejlesztés sikerének a kulcsa, hogy milyen mélyen sikerül azt a szervezet kultúrájába beépíteni. Hisszük, hogy nem elegendő csupán bevezetni az új eszközöket és folyamatokat a szervezetbe, mert a jéghegy víz alatt rejtőző részéhez hasonlóan egy változás sikerében a legfontosabb a láthatatlan, emberi tényező.
Jellemző tünetek, amikor szükség van a szemléletfejlesztésre:
- Néhány vezető / „hős” cipeli a hátán a programot – a túlterhelődésük és kimerülésük jellemző.
- Falak a bevezetés/kiterjesztés útjában: „… a mi területünk másképp működik, ott ezt nem lehet alkalmazni…” „…csak mérnökök értenek hozzá….”
- A normál munka feletti plusz tevékenység, sőt : teher a progra…„Van elég munkám, még ezt is…?
- Kiaknázatlanul maradó lehetőségek a folyamatokban. (idő, minőség, érték)
- A program támogatása egysíkú és szegényes (előadások, ellenőrzések…)
A program célja, hogy a Lean Office szervezeti kultúrába való beépítéséhez elméleti, gyakorlati alapozást nyújtson a szervezetet támogató és irányítási folyamataiban dolgozó vezetők és munkatársak bevonásával. Módszertana: interaktív action learning tanulócsoport.
Célcsoport: azok a vezetők és munkatársak (HR, értékesítés, beszerzés, pénzügy, controlling, informatika, termékfejlesztés), akik szeretnék hatékonyan támogatni a szervezetben a Lean Office bevezetését.
Időtartama: 3x1 nap
Tematika
- A Lean alkalmazásának gyakorlata az irodai környezetben – tények és tapasztalatok
- Ügyfélközpontú szemlélet és értékáram
- Lean irodai eszközök áttekintése: szabványosítás, 5S, 8W, RCA, JIT, jidoka, poka-yoke, stb.
- PDCA megközelítés a Lean bevezetésében
- Prioritások kezelése
- Kiválasztott Lean eszközök alkalmazásának gyakorlata
-
Mutatószámok, KPI-ok a Lean Office-ban:
- Termelékenységi, hatékonysági mutatók
- Értékáram lépésszám mutatók
- Folyamathiba mutatók
- Terület-kihasználtsági mutatók
- Átfutási idő mutatók
- Feladat átadás- átvételi gyakorisági mutatók
- Betanulási idő mutatók
- Korrektív tevékenységi mutatók
-
Változásmenedzsment módszertanok a Lean Office bevezetéséhez a szervezetbe:
- Szociometriai eszközök
- Stakeholder analízis
- Viral change változásmenedzsment módszertan